DYZIMI MENDOR I KRIJUESVE SHQIPTARË
GJATË DIKTATURËS KOMUNISTE DHE PAS SAJ
(Ese)
Kjo ese nuk synon të hapë polemikë mbi problemin e dyzimit mendor të krijuesve shqiptarë nën dikturën komuniste, por vetëm të verë në dukje dy dukuri:
Së pari, se gjatë atij regjimi pjesa më morale e më kurajoze e shoqërisë sonë përbëhej nga të përndjekurit e ndërgjegjes;
Së dyti, se nga radhët e krijuesve që ishin në shërbim të diktaturës nuk doli asnjë disident i vërtetë dhe se pas kapitullimit të sistemit asnjë krijues i këtij grupi nuk kërkoi të falur serioze për gabimet e krimet artistike që kishte kryer gjatë diktaturës dhe nuk e vlerësoi sa e si duhej veprën e të përndjekurve të ndërgjegjesm, madje nuk shkoi as te varret ose memorialet e kolegëve të pushkatuar për të vendosur një tufë me lule.
Regjimi
diktatorial komunist arriti ta shtypte mendimin ndryshe më fort se çdo regjim
që kishte sunduar në Shqipëri gjatë shekujve XIX-XX. Ky regjim e ktheu shumicën
e banorëve të Shqipërisë në njerëz me mendësi të dyzuar, që ndryshe mendonin e
ndryshe shpreheshin.
Qeveria turke i ndoqi dhe i luftoi rilindësit tanë, të cilët përhapnin idenë e
lirisë kombëtare, pra mendimin dryshe, por nuk arriti ta shuante lëvizjen e
tyre që u kthye shpejt në një lëvizje mbarëkombëtare. Kjo lëvizje kundër
zgjedhës turke ndërgjegjësoi një pjesë të madhe të popullit dhe më tej shpuri
në organizimin e kryengritjeve të armatosura dhe së fundi tek akti i shpalljes
së pavarësisë së Shqipërisë. Fatkeqësisht, nën trysninë e politikës sllavomadhe
të Rusisë cariste, Fuqitë e Mëdha të asaj kohe krijuan një Shqipëri të lirë në
gjysmën e territoreve të banuara nga shqiptarët.
Qeveritë shqiptare që u krijuan në vitet 1912-1913 dhe 1920-1939 e lejuan
shprehjen e mendimit ndryshe nëpër gazeta, revista, libra dhe në debatet
parlamentare. Në saje të lirisë së shprehjes së mendimit ndryshe lulëzoi në
Shqipërinë e atyre viteve gazetaria dhe letërsia përparimtare që iu kundërvu
politikës së qeverive të kohës si dhe monarkisë Zogiste. Respektimi i shprehjes
së mendimit ndryshe vijoi edhe gjatë viteve 1939-1944, kur sunduan qeveri të
ndryshme shqiptare bashkëpunëtore të pushtuesve italo-gjermanë. Në ato vite u
botuan krahas organeve qeveritare që propagandonin politikën e pushtuesve të
huaj edhe gazeta, revista, libra që shprehnin mendime kundër kësaj propagande.
U krijuan organizata patriotike si “Balli Kombëtar”, parti politike si “Partia
Komuniste Shqiptare”, “Partia e Legalitetit”, “Partia Social Demokrate” të
citat botonin buletinet e tyre ku propagandonin lirinë kombëtare.
Mbas ardhjes në pushtet të Partisë Komuniste Shqiptare mendimi ndryshe, pra
mendimi që nuk përputhej me propagandën e qeverisë në pushtet, u luftua shumë
ashpër. Në fillim lufta kundër mendimit ndryshe u krye pa pasur ligje të
shkruar, por shumë shpejt u sajuan dhe nene e ligje që dënonin këdo që i
shfaqte ato. Këtyre dënimeve iu dha emri “Për agjitacion e propagandë
kundër shtetit”, kurse të dënuarit shpalleshin “Armiq të Partisë e të
atdheut” dhe dënoheshim me 3 deri 10 vjet burg. Ky dënim shoqërohej, krahas
burgimit të personit, dhe me internimin e falijarëve. Shumë nga të dënuarit
gjatë kryerjes së dëimit ridënoheshin me vite të tjerë burgu. Pas burgimit ata
dërgoheshin në kampe internimi për disa vjet, ose për gjithë jetën. Me të tilla
dënime u mënjanua nga jeta krijuese pjesa dërmuese e intelektualëve të formuar
në shkollat perëndimore. Në popull u krijua një gjendje frike e terrori.
Shumë njerëz që kishin fituar një farë formimi demokratik para luftës, për të
mbijetuar u detyruan të mbyllnin gojën. Edhe pse në mendje mendonin ndryshe,
kur flisnin në ambjente shoqërore ata aprovonin vendimet e partisë shtet, madje
dhe i duartrokisnin fjalimet e udhëheqësve të partisë. Frika stimuloi dyzimin
mendor të popullit dhe të shumë krijuesve të letërsisë dhe artit. Ndër
krijuesit u zhvillua një dukuri e re, autocenzura. Ky vetëkontroll kryhej
vullnetarisht për t’i krijuar veprat në përputhje me vijën politike të partisë,
për të mos pësuar dënime. Shumë pak krijues që mendonin ndryshe nuk vijuan të
krijonin vepra të reja pas vitit 1944. Këtë rrugë ndoqën Lasgush Poradeci, Ali
Asllani, Mustafa Grëblleshi e ndonjë tjetër.
Krijues që kishin filluar të krijonin para vitit 1944, si Dhimitër Shuteriqi,
Andrea Varfi, Aleks Çaci, Foto Stamo, Shefqet Musaraj, Fatmir Gjata, etj, të
cilët morën pjesë në Luftën Antifashiste në krahun e Nacional Çirimtares, pas
vitit 1944 u bënë flamurtarë të politikës së partisë në arte. Ata praktikuan
metodën e re letrare, metodën e realizmit socialist, e cila u importua prej
Bashkimit Sovjetik bashkë me thënien e Leninit “Shkrimtarët dhe artistët
janë vidë dhe burmë e propagandës së partisë”.
Propagandimi
se shoqëria komuniste synonte barazi midis njerëzve dhe krijimin e një shoqërie
të re pa shtypje e shfrytëzim bëri për vete shtresat e varfra, si dhe shumë
përfaqësues të borgjezisë e mikroborgjezisë së dobët shqiptare, sidomos të
rinjtë që po shkolloheshin. Trysnia për nënshtrimin dhe kthimin e gjithë
popullit në popull të nënshtruar e servil ushtrohej në dy drejtime: nga njëra
anë përmes terrorit policor me burgime e internime që kryenin Ministria e
Punëve të Brendshme me organet e veta dhe Komisioni i Dëbim-Internimeve; dhe
nga ana tjetër përmes propagandës me gazeta, revista, radio (më pas dhe me
televizion), me botime veprash letrare, prodhim filmash, organizim festivalesh
të këngës, ekspozita pikturash e skulpturash, etj.
Trysnia që kryhej me anën e propagandës artistike ishte forma më frutdhënëse,
prandaj shpërblehej me lejë krijuese, honorare, dërgime jashtë shtetit, tituj e
grada shkencore në fushën e shkancave shoqërore. Ky lloj arti duke e pushtuar
mendjen dhe zemrën e lexuesit, spektatorit, dëgjuesit me figuracionin artistik
të krijuar me imagjinatë krijuese e kthente popullin në simpatizant e rob të
propagandës së partisë. Këtu qëndron dëmi i madh i helmit të sofistikuar që
përhapnin këngët, poezitë, poemat, romanet, dramat, filmat, tablotë murale,
skulpturat e komplekset monumentale që realizoheshin me nivel të lartë
artistik, por me brendi ideore të gabuar. Përmes tyre propagandohej Partia
Komuniste dhe udhëheqja e saj si e vetmja forcë përparimtare që po e shpinte
vendin nga fitorja në fitore, kur dihej tatëpjeta ekonomike, politike dhe
morale që kishte marrë realisht Shqipëria. Po kaq të dëmshëm ishin dhe studimet
në fushën e shkencave shoqërore, ku shtrembërohej realiteti dhe e vërteta
historike për ta përputhur atë me vijën politike të partisë shtet. Të tilla
vepra shkencore bashkë me veprat artistike të krijuara sipas normave të
realizmit socialsit shërbyen për krijimin e botëkuptimit të gabuar të brezit të
ri.
Nuk duhet mohuar se disa vepra letrare e artistike të krijuara sipas parimeve
të realizmit socialist kanë nivel të pëlqyeshëm artistike. Ato janë krijuar me
frymëzim dhe me imagjinatë të spikatur. Të tilla vepra nuk ishin krijuar nga
zori e frika, si thonë sot disa nga autorët e tyre, por sepse të tilla ishin
bindjet artistike të krijuesve në atë kohë. Niveli i lartë artistik i këtyre
veprave dëshmonte dhe dëshmon se partia shtet duke e përdorur politikën e
kulaçit e kërbaçit, i pati bërë ushtarë të ndërgjegjshëm të propagandës së saj,
si anëtarët e partisë edhe krijuesit që nuk ishin anëtarë partie. Më vonë këtij
grupi iu bashkuan edhe krijuesit e rinj që filluan krijimtarinë pas viteti
1955, të indoktrinuar në shkollat e kohës.
Ndërkohë kontakti me vepra të letërsisë përparimtare botërore, kontakti me
njerëz si Lasgush Poradeci, Ali Asllani, vepra e Mirtush Kutelit që nuk
shkruhej sipas normave të realizmit socialist, etj, i nxitën disa shkrimtarë,
piktorë, regjisorë, etj, të kalonin në trajtimin e tematikës historike të kohës
së para krijimit të Partisë Komuniste. Kjo lloj tematike i shpëtonte ata nga
detyrimi për të krijuar në veprat e tyre një hero pozitiv komunist ose sekretar
partie.
Në Bashkimin Sovjetik pasi Nikita Hrushovi dënoi kultin e individit dhe krimet
e Stalinit, filluan të delnin shkrimtarë dhe artistë disidentë që e
kundërshtonin parimin e realizmit socialist dhe politikën e partisë shtet. Në
këtë kohë edhe në Shqipëri filloi të shihej me simpati ideja se disidenca ishte
një mendësi pozitive, që ndihmonte ecjen drejt lirisë. Mirëpo, pikërisht në
këtë kohë partia shtet e forcoi edhe më tepër ndjekjen dhe shtypjen e çdo
shfaqjeje të mendimit ndryshe në shtyp dhe në shoqëri. U arrestuan krijues si
Pjetër Arbnori, Trifon Xhagjika (këtë pas pak vitesh e pushkatuan në burg).
Vala e përndjekjes u shtuan pas pleniumit të IV të PPSh-së (1973). U arrestuan
Frederik Reshpja, Luk Kaçaj, Vangjush Tushi, Fatos Lubonja, Spartak Ngjela,
Jamarber Mako, Maks Velo, Visar Zhiti, etj. Terrori arriti kulmin me
pushkatimin e poetëve Genc Leka e Vilson Blloshmi më 1977 dhe me varjen në
litar të poetit Havzi Nela më 1988 (një vit para shembjes së murit të
Berlinit).
Krijuesit shqiptarë brenda atdheut ishin ndarë në disa grupe: Njëri grup
përbëhej nga të dënuarit politikë, të cilët formonin grupin e kundërshtarëve të
regjimit, vepra e të cilëve u izolua e nuk ra në kontakt me lexuesin. Një grup
tjetër përbëhej nga krijues, të cilët hiqeshin si neutralë, por kur vinte puna
duarktokisnin bëmat e partisë edhe pse në thellësi të mendjes së disave prej
tyre vlonin mendime kritike ndaj regjimit. Një grup tjetër përbëhej nga krijues
aktivë të cilët përmes veprave të tyre mbështesnin hapur vijën e partisë, punë
që helmonte masat e popullit. Kurse disa më të pakët përpiqeshin të luanin një
farë roli disident në ato kushte të vështira. Këta krijonin herë pas here
krahas veprave socrealiste dhe vepra me nëntekst kritik ndaj disa aspekteve të
jetës e të propagandës së partisë. Kritka e tyre godiste disa aspekte të jetës
e të propagandës komuniste, por nuk kritikonte thelbin e regjimit komunist, pra
këta krijues nuk e mohonin sistemin, nuk arrinin të ishin kundërkomunistë. Më i
guximshmi midis këtyre krijuesve ishte shkrimtari i talentuar Isamil Kadare, deputet
në disa legjislatura dhe nënkryetar i Frontit Demokratik. Veprën e tij lexuesit
shqiptarë e pëlqenin për figurat e goditura artistike, stilin letrar tepër
individual, gjuhën e pasur e të pastër, etj. Ai I dha gjuhës letrare kombëtare
një nivel të ri artistik. Kurse partia shtet filloi të përkthente frëngjisht e
të botonte në Francë disa vepra të tij për të treguar se ishte parti liberale
dhe jo diktatoriale. Bota perëndimore e pëlqeu dhe e përkrahu veprën e I.
Kadaresë sepse ai ishte shkrimtar i talentuar që përdorte një stil tërheqës dhe
që në disa vepra, sidomos te korpusi i veprave me temë nga jeta e popullit tonë
nën zgjedhën osmane, kritikonte si asnjë krijues tjetër, përmes nëntekstit të
kapshëm aspekte të jetës shqiprate nën diktaturën komuniste.
Në vitet 1990-1991 u pranua dhe në Shqipëri dështimi i regjimit diktatorial. Të
burgosurit e ndërgjegjes u liruan dhe u krye ndërrimi i sistemit socialist me
sistemin pluralist me ekonomi të tregut të lirë. Ish-të përndjekurit e
ndërgjegjes botuan veprat e tyre, metoda e realizmit socialist u hodh poshtë si
metodë e gabuar. Disa krijues dhe studjues të shkencave shoqërore, që kishin
krijuar në përputhje me vijën e partisë shtet në mbështetje të propagandës së
partisë u çliruan nga frika dhe filluan të evoluonin drejt së djathtës. Këta
filluan të hartonin vepra letrare artistike realiste dhe të kritikonin krimet e
komunizmit, kurse studjuesit e shkencave shoqërore filluan të hartonin studime
ku respektonin me objektivitet ligjet e zhvillimit të shoqërisë njerëzore.
Një shumicë e madhe e krijuesve të veprave të realizmit socialist, edhe pse e
braktisi këtë metodë krijuese dhe filloi të shkruante ndryshe, nuk mundi të
evoluonte sa e si duhej. Këta nuk i kritikuan veprat e tyre të shkruara para
vitit 1990, nuk i dënuan krimet e komunizmit dhe nuk deshën t’i vlerësonin
veprat e të përndjekurve politikë. Në krye të tyre qëndroi poeti e shkrimtari i
talentuar Dritëro Agolli, ish-kryetari i Lidhjes së Shkrimtarëve dhe Artistëve,
rreth të cilit u bashkuan mjaft krijues, sidomos poetë, regjisorë, aktorë
teatri e filmi, piktorë, etj. Ky grup e konsideroi evoluimin si një kërkesë të
panevojshme dhe nuk i dënoi veprat e veta të realizmit socialist.
Për fat të keq mosevoluimin e D. Agollit pas vitit 1992 e kritikuan shumë pak
njerëz. Madje studjuesi i talentuar i Kosovës, Prof. Rexhep Qosja, me rastin e
largimit nga jeta të këtij krijuesi, e vlerësoi mosevoluimin e tij si tipar me
vlera të mëdha: “Për jetëshkruesit e tij Dritëro Agolli do të mbetet i
çmuar, shumë i çmuar edhe për një arsye: do të mbetet i çmuar përgjithmonë për
qëndrimin e tij vertikal, të dinjitetshëm pas rënies së komunizmit. Ai nuk do
të provojë asnjëherë, me asnjë fjalë të arsyetohet për farë veprimesh a për
farë shkrimesh që në kohën e shkuar mund të ketë bërë, siç iu ka ndodhur, më në
fund, të bëjnë jo pak të tjerëve”.
Kurse I. Kadareja pas largimit nga Shqipëria, pra pas tetorit 1990, u largua
gjithnjë e më shumë nga ndikimi i klanit komunist. Duke jetuar në Paris ai pati
mundësi të kuptonte se regjimi diktatorial komunist ishte i gabuar dhe në shumë
aspekte të tjerë. U shpreh kundër terrorit komunist, kërkoi hapjen e dosjeve të
Sigurimit dhe dënimin e krimeve të komunizmit, vlerësoi veprën e At Gjergj
Fishtës, Faik Konicës, Ernest Koliqit, Martin Camajt, etj, të cilët i kishte
përçmuar gjatë diktaturës nën presionin e propagandës së partisë. Shkroi vepra
të reja ku thelloi kritikën ndaj regjimit diktatorial, ktheu sytë tek një pjesë
e të përndjekurve të regjimit komunist, por jo dhe ndaj të përndjekurve të
vërtetë të ndërgjegjes që vuajtën ndër burgje e kampe internimi që nga vitiet
1945-1953. Pra evoluimi i I. Kadaresë nuk ishte shembullor, gjë që u duk edhe
në një intervistë të muajve të fundit ku pyetjes se a ndjente nevojë për t’i
kërkuar të falur popullit shqiptar, ai u përgjigj: “Unë kam kryer detyrën si
shkrimtar edhe në kohën e vështirë të diktaturës, prandaj nuk ndjej nevojë të
kërkoj ndonjë të falur”.
Ata që mbetën në shërbim të klanit Hoxha-Alia nuk e duronin dot evoluimin e I. Kadaresë dhe të të gjithë atyre që u shkëputën prej atij klani, prandaj u turrën kundër tyre me komente nëpër faqe gazetash e interneti si sambistë, tashmë jo me shkopinj, por me penat e tyre të fëlliqura gjithë sharje e shpifje. Sjelljen dhe veprën e I. Kadaresë të shkruar në kohën e diktaturës po e kritikojnë sot dhe disa të përndjekur si Fatos Lubonja duke vënë në dukje se kritika e tij ndaj aspekteve të ndryshme të jetës nën diktaturë dhe e disa pushtetarëve, të cilësuar prej tij “pashallarë të kuq”, ishte në shërbim të ngritjes së figurës së diktatorit.
Pas vitit 1991 rrugën e
evoluimit e ndoqën shumë shkrimtarë, poetë, piktorë, skulptorë, muzikantë, të vjetër e të rinj, si dhe studjues të shkencave
shoqërore. Numëri i krijuesve dhe studiuesve që evoluojnë drejt së djathtës, që
i bashkohen grupit të krijuesve dhe studiuesve të përndjekur, vjen duke u
shtuar. Krijuesit dhe studiuesit e këtij grupi nuk vuajnë nga dyzimi. Ata
përdorin figuracion të kuptueshëm, secili ecën në rrugën e vet krijuese si
krijues i pavarur nga grupe ose parti politike. Ata lëvdojnë rrallë njëri
tjetrin, por nuk ngurojnë të kritikojnë dhe
dobësitë e njëri tjetrit.
Kurse krijuesit dhe studjuesit që i qëndruan besnikë vijës politike të PS-së,
vijueses së PPSh-së, mbetën të dyzuar. Ata përpiqen të tregojnë se nën
diktaturë kanë qenë në pozita të shëndosha, se patën krijuar vepra me vlera
artistike, madje dhe me tipare disidente, se u janë hequr nga shtypi një apo më
shumë poezi e vepra, etj. Po ashtu dhe studjuesit e shkencave shoqërore të
këtij grupi pretendojnë se studimet e tyre i patën hartuar në përputhje me
ligjet e shoqërisë njerëzore me të cilat, sipas tyre ishte në përputhje vija
politike e partisë shtet. Këta bënë shumë pak ndryshime në studimet e tyre pas
vitit 1992. E ripunuan dhe e ribotuan “Historinë e Shqipërisë” së
periudhës së Luftës së Dytë Botërore dhe “Fjalorin Enciklopedik Shqiptar”
duke përsëritur shumë gabime të botimeve të mëparshme.
Sot dyzimi mendor i këtyre krijuesve e studiuesve nuk lidhet me frikën ndaj pushtetit, por me frikën ndaj opinionit shoqëror. Ata e mbështesin politikën e pushtetit, por hiqen sikur nuk janë shërbëtorë të tij dhe kritikojnë aty këtu ndonjë shkelje të të drejtave të njeriut, por jo thelbin enverist të këtij pushteti, me të cilin janë lidhur me fije të dukshme e të padukshme. Përpiqen të paraqiten si përparimtarë e modernë duke u maskuar pas figurash letrare e shprehjesh të pakuptueshme. Përpiqen të tregohen të ditur duke cituar shprehje e ide autorësh të shquar të botës, duke trajtuar shpesh tema kulturore elitare dhe rrallë tema që interpretojnë problemet e së sotmes dhe së ardhmes së popullit, gjë që I nxit të arratisen nga e sotmja me dëshirë. Lëvdojnë njëri tjetrin për të krijuar tym e mjegull duke u veshur kolegëve të grupit të tyre epitete “i madh”, “i shquar”. U japin çmime miqve të tyre nëpër zhuri, nuk kritikojnë dobësitë e njëri tjetrit, kultivojnë frymën e grupazhit, si dikur frymën partiake. Thënë thjesht këta krijues vijojnë të jetojnë me nostalgjinë e së kaluarës, pra të kohës kur ishin rrethuar me aureolën e lavdisë prej partisë shtet.